F1 in Schools Poland
14 Maja pierwszy polski finał światowego konkursu!
F1 in Schools Poland to pierwsza w historii polska edycja międzynarodowego konkursu F1 in
Schools pod patronatem Formuły 1. Jest to też największy i najbardziej ekscytujący konkurs
STEM (Science Technology Engineering Mathematics) na świecie. F1 in Schools istnieje od 20
lat w ponad 50 krajach. To wyjątkowa okazja dla młodzieży, aby odkryć swoją pasję zarówno
w dyscyplinach inżynierskich jak i rozwinąć swoje talenty interpersonalne oraz sprawdzić się
na arenie międzynarodowej.
Link do strony: F1 in Schools Poland
Link do filmu: What is F1 in Schools?
Na czym polega F1 in Schools – Krok po kroku:
Założenie zespołu: każdy zespół liczy 3-6 osób a zadaniem członków jest, wymyśleć
nazwę i zdecydować o rolach zawodowych; Kierownik zespołu, Inżynier produkcji,
Inżynier projektu, Grafik i Kierownik zasobów. Zespoły tworzą tzw. Brand identity –
własne logo, kolory przewodnie, wartości, którymi się kierują oraz cechy, którymi
chcieliby się wyróżnić.
Promocja: wiele zespołów prowadzi własne kanały promocyjne: zakładają swoje
strony lub profile na kanałach społecznościowych.
Projektowanie: przy użyciu oprogramowania 3D CAD (Computer Aided Design)
zespoły projektują bolid F1 przyszłości zgodnie ze specyfikacjami określonymi przez
Międzynarodowy Komitet Przepisów, tak jak w Formule 1. Kształt bolidu będzie
decydował o czasie przejazdu.
Analiza: aerodynamika jest analizowana w wirtualnym tunelu aerodynamicznym przy
użyciu oprogramowania do obliczania dynamiki płynów (CFD – Computational Fluid
Dynamics). Jest to technologia używana przez inżynierów na całym świecie.
Wykonanie: Za pomocą specjalistycznej obrabiarki CNC modele bolidów są
wykonywane w 3D z bloków materiału i dedykowanych części samochodowych takich
jak osie i koła.
Pit Booth: Każda drużyna przygotowuje specjalne stoisko. Jest to okazja do pokazania
projektu i tożsamości zespołu a także sponsorów i patronów.
Zawody: Tak jak w Formule 1, przygotowanie zespołu obejmuje nie tylko wyścig i
składa się z wielu elementów dotyczących pracy zespołu:
a. Scrutering: procedura sprawdzenia wymiarów bolidu pod kątem zgodności z
regulaminem i poprawności rysunków technicznych (jeżeli zespół je
przygotował)
b. Ocena techniczna: sędziowie oceniają 10-stronicowe protfolio techniczne
zespołu rozmawiając o projekcie auta i podjętych decyzjach inżynierskich.
c. Ocena biznesowa: sędziowie oceniają 10-stronicowe portfolio biznesowe
zespołu rozmawiając o pracy grupy, zarządzaniu, brand identity, współpracy z
instytucjami i sponsorami.
F1 in Schools Poland
www.f1inschools.pl
d. Prezentacja: prezentacja przedstawiona przed jury. W trakcie 10-minut zespół
opowiada o innowacjach jakie zastosowali w aucie, o współpracach jakie
nawiązali i czym była dla nich przygoda z F1 in Schools.
e. Wyścig: Bolidy ścigają się na specjalnym 23 metrowym torze. Każdy bolid
napędzany jest nabojem ze sprężonym powietrzem. Oceniany jest czas
przejazdu i czas reakcji osoby uruchamiającej auto.
Polski finał odbędzie się 14 maja 2023 w Zatoce Sportu Politechniki Łódzkiej w Łodzi.
Reprezentanci krajów rywalizują na finałach światowych, które co roku odbywają się w
miejscach związanych z wyścigami Formuły 1: m.in. Singapur (link) , Abu Dhabi (link), Kuala
Lumpur (link), Silverstone (link). Finały 2023 zaplanowane są na wrzesień 2023 w Singapurze.
Informacje o uczestnikach:
Obecnie do udziału w finale przygotowują się 22 drużyny z całej Polski, w wieku 11-19. W 11
drużynach znajduje się przynajmniej 1 dziewczyna. W 3 drużynach dziewczęta są liderkami
całego zespołu. Najmłodsza uczestniczka w tym miesiącu skończyła 11 lat.
W całym konkursie globalnie 40% wszystkich uczestników stanowią dziewczęta.
F1 in Schools to świetna przygoda i bilet do światowej kariery. Alumni: Emily Lethan. Dwukrotna mistrzyni Wielkiej Bytanii w latach 2011-2012. Po konkursie zdobyła staż w BMW, który przerodził się w posadę Experimental and Sports Marketing Execultive w BMW. Obecnie pracuje w zespole Customer Loyality and Acquisitions w MINI.
–Wzięcie udziału w konkursie dało mi przepustkę do sukcesu w życiu. Pokazało mi, że
jestem w stanie osiągnąć wszystko, o czym marzę.
Alumni: Kelly Ashbridge. Członkini pierwszej drużyny Portugalii, która stanęła na podium na Finałach Światowych (2015). Obecnie pracuje w Williams F1 team jako Junior Press Officer.
Cytat: „Gdybym nie wzięła udziału w f1 in Schools, nigdy nie zorientowałabym się, że kariera
w motosporcie jest dla mnie”. Lista wybranych absolwentów:• Emily Latham (link) – Ma doświadczenie jako Experimental and Sports Marketing Execultive w BMW. Obecnie Customer Loyality and Acquisitions w MINI; George Britton (link) – Performance engineer w Williams Racing; Natasha Andritsaki (link) – Nominowana do R&D Award i Marketing Sponsorship Award. Jako pierwsza pierwszoroczna studentka została przyjęta do NTU Athens Formula Student Team; Kelly Ashbridge (link) – Junior Press Officer w Williams F1.