Gimnazjaliści z „Dwójki” na Festiwalu Nauki w Lublinie
Po raz kolejny uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Henryka Sienkiewicza w Lubartowie uczestniczyli w Lubelskim Festiwalu Nauki. Tegoroczna dziesiąta, jubileuszowa edycja odbywała się pod hasłem „Człowiek – nauka – pasja”. Uczniowie klasy Ia, Ib oraz Ic, 16 września, brali udział w kilku projektach realizowanych na lubelskich uczelniach: UMCS i KUL.
Naszą przygodę z nauką rozpoczęliśmy od fascynujących doświadczeń fizycznych. Prowadzący, podczas przeprowadzanych eksperymentów, przybliżali nam trudne zjawiska fizyczne występujące w otaczającym nas świecie. Prezentowane doświadczenia dotyczyły zagadnień z zakresu akustyki, elektrostatyki, mechaniki oraz hydrostatyki. Wykonane doświadczenia bardzo przystępnie pokazały nam, w jaki sposób powstają fale i dźwięki. Zapoznały nas z naturą fal elektromagnetycznych oraz ze zjawiskami, jakim ulegają. W drugiej części mieliśmy możliwość zaobserwowania modelu gazu i parametrów opisujących go. Trzecia najbardziej fascynująca odsłona pokazów zachwyciła nas eksperymentami z wysokim napięciem. Uczniowie przeżyli ekscytujące chwile podczas doświadczeń z klatką Faradaya oraz w trakcie wyładowań elektrycznych. Ostatnia część pokazów dotyczyła działu mechaniki. Uczniowie obserwowali eksperymenty z zakresu zasad dynamiki Newtona oraz maszyn prostych. Ale najciekawsze były te, w których sami bardzo chętnie brali udział.
Kolejnym projektem, w którym uczestniczyliśmy był wykład „Co to jest teoria względności?” Dzięki niemu dowiedzieliśmy się, m.in. co to jest czwarty wymiar i czym jest paradoks bliźniąt. Teoria Einsteina wywołała wiele pytań, na które czasami trudno jest znaleźć racjonalną odpowiedź.
W dalszej części naszego spotkania z nauką przenieśliśmy się w krainę chemii. Uczestnicząc w doświadczeniach chemicznych dowiedzieliśmy się, w jaki sposób usuwa się brud, co jest lepsze do mycia: żel czy mydło, jaki odczyn powinny mieć dobre kosmetyki, w jaki sposób działa ACE i VANISH. Szereg doświadczeń wykonywanych przez uczniów przybliżyło nam chemiczne właściwości otaczających nas substancji.
Projekt przeprowadzony na Wydziale Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu KUL przybliżył nam z kolei sposób budowania robotów z popularnych klocków oraz możliwości ich programowania.
Udział w tego typu przedsięwzięciach wzbudza zainteresowanie uczniów nauką oraz pozwala lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Warto promować tego typu kontakty uczniów ze światem nauki, ponieważ jedno wykonane doświadczenie wyjaśnia nam więcej niż tysiąc opisów tego zjawiska zamieszczonych w podręcznikach.
Małgorzata Kukiełka