Matowali w Międzyrzecu
W sobotę 26 kwietnia w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Międzyrzecu Podlaskim rozegrano wojewódzki turniej szachowy dla dzieci do lat 6, 8, 10 „Edukacja przez Szachy w Szkole” oraz drugi Otwarty Turniej Szachowy „10+” dla wszystkich pozostałych szachistów. Oba rozegrano na dystansie 9 rund przy czasie 15 minut dla zawodnika. Bardzo dobrze wypadli w rozgrywkach zawodnicy LUKS Lubartów.
Drugie miejsce w otwartym turnieju zajął Andrzej Rogoza z wynikiem 8 punktów z 9. Zremisował jedynie ze zwycięzcą Adamem Lukaskiem z KSz Skoczek Siedlce oraz w ostatniej rundzie z 11- letnią utalentowaną szachistką Patrycją Waszczuk z MUKS GAMBIT Międzyrzec Podlaski.
W turnieju dziecięcym udział wzięło 50 młodych szachistów. W kategorii chłopców do lat 6 trzecie miejsce zajął Wiktor Opolski z wynikiem 3 pkt., w kategorii chłopców do lat 8 czwarte miejsce zajął Eryk Bronisz z wynikiem 5,5 pkt. W turnieju dziecięcym brali udział czołowi zawodnicy Lubelszczyzny, jak i uczestnicy Mistrzostw Polski. Puchary, nagrody, dyplomy zwycięzcom wręczał Prezes Lubelskiego Związku Szachowego Krzysztof Góra.
Równolegle do turniejów zorganizowana została konferencja przez Polski Związek Szachowy i Lubelski Związek Szachowy, dotycząca Ogólnopolskiego projektu PZSzach „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Poruszano na niej tematy dotyczące walorów edukacyjnych i wychowawczych nauczania gry w szachy w wieku wczesnoszkolnym, jak również omówiono cele, założenia i warunki projektu.
Celem projektu jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów. Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowania ważnych cech osobowości; jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja. Ta innowacja edukacyjna ma akceptację Ministra Edukacji Narodowej. Badania pokazały niezwykle pozytywny wpływ „królewskiej gry” nie tylko na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży, ale także społeczny, psychiczny i ogólny. Twórca teorii inteligencji wielorakich, jednej z najpopularniejszych teorii psychologiczno-edukacyjnych naszych czasów amerykański profesor Howard Gardner, właśnie przy pomocy szachów ilustruje możliwości rozwoju dwóch z dziewięciu rodzajów inteligencji człowieka ( logiczno-matematyczna i przestrzenna).
Korzyści płynące z nauczania gry w szachy na różnych etapach edukacyjnych docenia także Unia Europejska. W wydanym 15.03.2012 Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (0050/2011) czytamy między innymi „szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (…), bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania…”