Perła Azji Centralnej, czyli wirtualna podróż uczniów II LO do Uzbekistanu
Fascynaci dalekich wypraw z II LO już po raz kolejny w tym roku odbyli wirtualną podróż do kraju, który jawi się jako bardzo odległy i egzotyczny. Dnia 28 kwietnia 2021 roku uczniowie klas 1d i 1a, z inicjatywy nauczycielki geografii, pani Katarzyny Płaszczewskiej, uczestniczyli w spotkaniu online zorganizowanym na platformie Teams. Warsztaty dotyczyły perły Azji Centralnej, czyli Uzbekistanu, państwa położonego na Szlaku Jedwabnym, które może poszczycić się średniowiecznymi miastami, a także rozległymi pustyniami i wielbłądami. Spotkanie przybliżające ten zakątem ziemi poprowadził pan Krystian Pachucki-Włosek, przewodniczący Koła Naukowego Eurazja Uniwersytetu Jagiellońskiego, pasjonat krajów Wschodu oraz współautor książki „Kirgistan. Oblicza transformacji”. Możemy go usłyszeć również w radio, gdzie często gości opowiadając o przemianach społeczno-politycznych zachodzących w krajach Azji Centralnej.
Pan Włosekrozpoczął swoją wypowiedź od zaprezentowania geograficznego położenia kraju oraz omówienia jego sytuacji politycznej. Uzbekistan jest jednym z dwóch państw na świecie, które nie ma dostępu do morza i nie graniczy z żadnym krajem, który je posiada, jest zatem państwem podwójnie śródlądowym.Prelegent poruszył również temat władzy sprawowanej obecnie w tym kraju oraz scharakteryzował codzienne życie ludności i gospodarkę tego państwa, opowiadając o pracy dzieci i urzędników na wielkich polach bawełny, na których nieumiejętna melioracja pól tej roślinności doprowadziła do katastrofy ekologicznej i zanikania jeziora Aralskiego. W Uzbekistanie prężnie rozwija się natomiast przemysł motoryzacyjny, ponieważ obywatele nie sprowadzają samochodów z innych państw tylko kupują te rodzimej produkcji, a to za sprawą bardzo dużego cła, przewyższającego wartość pojazdu. Mimo trudnej sytuacji politycznej i gospodarczej mieszkańcy tego kraju potrafią jednak cieszyć siężyciem,ponieważ to nie jego materialny poziom, ale jakość ma decydujący wpływ na poczucie szczęścia, co było widać na przedstawianych w prezentacji zdjęciach.
Idealnym miejscem do poznania lokalnej kultury kraju są natomiast bazary. Ludzie bardzo lubią się targować i wręcz oczekują tego od klienta. Na ulicznych straganach możnakupić świeże produkty w niższych cenach, a największą popularnością cieszą się przede wszystkim pieczywo, warzywa oraz suszone owoce, które są tam popularne.
Uczniowie poznali także walory turystyczne Uzbekistanu, który nazywany jest perłą Azji Centralnej, oraz dowiedzieli się o różnych sposobach podróżowania się do tego pięknego kraju.
Trzema miastami wartymi odwiedzenia i poleconymi przez prelegenta są: Samarkanda, Taszkent i Buchara.W Taszkencie można podziwiać takie miejsca, jak metro dekorowane motywami z„Baśni tysiąca i jednej nocy”, Medresę Kukeldasz, Meczet Piątkowy, Kompleks HawendiTachura czy Plac Niepodległości, który wcześniej nosił nazwę Placu Lenina. Samarakanda, określana Rzymem Wschodu, to miasto znane na całym świecie ze swojego orientalnego piękna i bogactwa. W tym gospodarczym i kulturalnym centrum Azji Środkowej można podziwiać Plac Registan Medresa Uług Bega, Medresę Szir-Dar i Tillja-Kari oraz Mauzoleum Timura.Natomiast w Bucharze, jednym z najstarszych miast Uzbekistanu, miejscami przyciągającymi turystów są Medresa Kukeltasz, Mauzoleum Ismaila Samaniego, Meczet Magok-i -Attari, Pałac Emira, a także widowiskowa Twierdza Ark.
Podczas prezentacji pan Włosek wprowadził również licealistów w kulinaria Uzbekistanu i opowiedział o kilku popularnych daniach uzbeckich, do których należą:lagman, czyli mięsna zupa z mięsem i warzywami, plov -ryż z mięsem i warzywami i manti-pierogi z nadzieniem mięsnym i bulionem. Co ciekawe, w Uzbekistanie nie istnieje wegetarianizm, a większość potraw jest przygotowywana na bazie mięsa. Dania są tłuste, treściwe i często spożywa się jeden taki posiłek w ciągu dnia. Pod koniec spotkania młodzież miała okazję zadawać pytania i podjąć dyskusję z prowadzącym zajęcia.
Dzięki prelekcji pana Krystiana Pachuckiego -Włoska licealiści mogli poznać Uzbekistan, odkryć jego piękno i po raz kolejny przekonać się, że najcenniejsza wiedza o innych krajach oraz ich mieszkańcach rodzi się z doświadczeń i podróży.