Projekt “Między słowami” inicjatywą Grupy Kochającej Teatr

Nie ma to jak rozpocząć jesień od wizyty w teatrze! 22 września został zorganizowany wyjazd do Teatru Narodowego w Warszawie pod hasłem “Między słowami”. Projekt skierowany był do międzypokoleniowej  grupy miłośników teatru i literatury. Na deskach tegoż teatru nieformalna Grupa Kochająca Teatr mogła obejrzeć spektakl “Król Lear” Williama Szekspira w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Przedstawienie stało się inspiracją do wymiany myśli, przybliżenia klasyki literatury, a także jakże ważnej integracji społeczności, która kocha sztukę. Wizytę w teatrze poprzedziły również warsztaty słowa dla młodzieży oparte na tekstach dramatycznych Williama Szekspira.

Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach projektu BLISKO pt. “115 To lubię. Mickiewicz blisko” finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego celem jest nie tylko promocja czytelnictwa, ale również jest to szansa na realizowanie własnych pomysłów skierowanych do społeczności lokalnej oraz okazja do współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną im. Adama Mickiewicza w Lubartowie przy organizacji wspólnych wydarzeń kulturalno-edukacyjnych.

Idea projektu “Między słowami”

Literatura inspiruje twórców teatralnych przez pokolenia począwszy od słynnych tragedii greckich Eurypidesa, Ajschylosa czy Sofoklesa, po bogaty język zawarty w dramatach i komediach Williama Szekspira, nota bene pozostających dziełami epokowymi, a kończąc na współczesnej dramaturgii i pisarstwie, gdzie słowo wybrzmiewa nie tylko podczas spektaklu czy czytań performatywnych, ale także w domu podczas osłuchiwania ulubionej powieści za pomocą nowoczesnych form przekazu, jakimi są audiobooki czy podcasty.

To wszystko oznacza, że rola tekstu jako tworzywa teatralnego wciąż jest znacząca i godna uwagi, bo przecież to właśnie słowo jest nośnikiem znaczeń, szeregu interpretacji czy też narzędziem pracy aktora. Czasem pisane z myślą o scenicznej realizacji, czasem będące jedynie inspiracją, bazą przedstawienia teatralnego albo wręcz jego integralną częścią. Adaptowany tekst literacki, przetwarzany i na nowo odczytywany tak jak w przypadku “Króla Leara” Szekspira wystawianego na deskach Teatru Narodowego w Warszawie, staje się nie tylko wytworem pracy reżysera i aktora, ale inspiracją do rozmów wokół spektaklu i dostrzeżenia tego co jest ukryte między słowami.

PMDK