„Przystanek Konstytucja” – gra dydaktyczna w II LO
Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w II Liceum Ogólnokształcącym im. Piotra Firleja w Lubartowie miały w tym roku wyjątkowy charakter, gdyż odbyły się w formie gry dydaktycznej pod hasłem „Przystanek Konstytucja”. Taka forma świętowania wpisała się już w tradycję naszej szkoły.
Uroczystość rozpoczęła się od wspólnego odśpiewania Hymnu Narodowego, a następnie uczniowie klasy III C zaprezentowali symbole narodowe. W bieżącym roku mija 20 lat od ustanowienia przez Sejm RP dnia drugiego maja Dniem Flagi. Symbole narodowe są oznaką suwerenności narodu i państwa, stanowią czynnik jednoczący wspólnotę narodową, mają też wpływ na kształtowanie się świadomości narodowej. Naszymi symbolami są: godło – orzeł biały w złotej koronie na czerwonym tle, hymn – Mazurek Dąbrowskiego, barwy (flaga) – biel i czerwień.
Najważniejszym punktem obchodów Święta Konstytucji 3 Maja była gra dydaktyczna „Przystanek Konstytucja”. Uczniowie klasy III C omówili zasady i regulamin gry. Każda drużyna (klasa) otrzymała królewski glejt – dokument wydawany przez panującego, który pozwolił na bezpieczne przejście przez wszystkie przystanki. Wędrując po Królestwie, uczniowie musieli stanąć do wielu konkurencji i rozwiązać w sposób twórczy przygotowane zadania. Na każdym przystanku czekali zarządcy – nauczyciele wraz z uczniami klasy III C, którzy wyjaśniali zasady tego etapu gry.
Tej niecodziennej lekcji historii towarzyszyła atmosfera twórczych poszukiwań, kreatywności, wzajemnej współpracy w grupie, a wymiernym efektem była wiedza i wspólna zabawa. Uczniowie mieli między innymi: zaznaczyć na mapie miejscowości związane z Konstytucją 3 Maja, wybrać spośród innych aktów prawnych artykuły pochodzące z Konstytucji 3 Maja, rozszyfrować rebusy historyczne i opracować nowy rebus związany z Sejmem Wielkim, rozpoznać tytuły pieśni patriotycznych, zaprezentować wydarzenia z 24 marca 1794 r. w formie scenki teatralnej. Po przejściu sześciu przystanków i zebraniu punków klasy kończyły przygodę i oczekiwały na wyniki klasyfikacji.
Całą uroczystość podsumowała dyrektor Katarzyna Płaszczewska, która wręczyła klasom dyplomy, zaś każdy z uczniów zwycięskiej grupy otrzymał biało-czerwoną flagę. Najlepiej z zadaniami poradzili sobie uczniowie klasy I B, zajmując pierwsze miejsce, drugie miejsce zajęła klasa I D, a na trzecim miejscu uplasowała się klasa I A. Rywalizacja była wyrównana, dostarczyła młodzieży wielu wrażeń i przyczyniła się również do poszerzenia wiedzy historycznej. Grę opracowali nauczyciele historii – Małgorzata Chudzik, Barbara Kukier i Adam Sabat, a przeprowadzili uczniowie klasy III C.
II LO